Kvinder & styrketræning

Kvinder & styrketræning

Rigtig mange kvinder tænker, at styrketræning med tunge vægte kun er for mænd eller ihvertfald for dem, som gerne vil have store muskler, og derfor holder de sig langt væk fra den form for træning. Andre vil gerne i gang med styrketræningen, men føler sig måske pinligt berørt over at skulle færdes omkring mændene i “deres” miljø – “Hvad tænker de om mig?”, “Hvad hvis jeg laver øvelsen forkert?” etc.

Men her vil jeg gerne understrege, at styrketræning er yderst gavnligt for både for mænd & kvinder – og nej, kvinder bliver ikke store og muskuløse af at styrketræne – ej heller med tunge vægte. Er man overvægtig, handler det om at arbejde med en afbalanceret kost og kredsløbstræning sideløbende med styrketræningen, så det overskydende fedt bliver erstattet af muskler, som strammer og toner kroppen.

Hvad er så fordelene ved styrketræning udover, at man får en stram og tonet krop?

  • Selve genopbygningen lige efter styrketræningen samt den opbyggede muskelmasse booster dit stofskifte, så din krop forbrænder flere kalorier – også når du bare sidder i sofaen.
  • Det udsætter kroppens aldringsprocesser
  • Det styrker knogler, ledbånd & sener, som mindsker skader både i forbindelse med træning men også i de almindelige daglige aktiviteter og er perfekt til genoptræning.
  • Nye undersøgelser peger på, at styrketræning øger musklernes insulinfølsomhed, hvilket kan være yderst gavnligt for personer med diabetes 2.

Så hop ud af din comfortzone og kom i gang med at styrketræne – du aner ikke, hvad du går glip af!