Fordøjelsesproblemer

Fordøjelsesproblemer

Lider du ofte af oppustethed, mavekramper og kronisk forstoppelse, eller har du fået konstateret irritabel tyktarm, så er det på tide at få gjort noget ved problemet, inden det skaber flere ubalancer i din krop.

Fordøjelsesproblemer skyldes bl.a., at tarmens muskler og nerver ikke samarbejder optimalt, men der er flere ting, du kan gøre for at få dette samarbejde op at køre igen:

  • Indtage kost med flere fibre
  • Indtage probiotika (levende gode mælkesyrebakterier)
  • Få nok væske (vand)
  • Gå på toilettet, når du føler trang og ikke udsætte det
  • Dyrke motion
  • Mindske stress
  • Evt. adskille protein & stivelse i dine måltider
  • Evt. spise efter FODMAP-principperne
  • Evt. udredes for allergi

Hvis nogle af symptomerne efter de første kostændringer stadig er til stede, kan man forsøge at spise efter FODMAP-principperne eller udelukke de fødevarer, der er mistanke om allergi overfor.

(FODMAP-principperne, som stammer fra Australien, går meget kort fortalt ud på, at man for en periode begrænser eller udelukker bestemte kulhydrater i en periode på 4-8 uger. Bliver man symptomfri efter denne periode, begynder man langsomt at indføre kulhydraterne i kosten igen – et for et – for dermed at kunne konstatere, hvilken type af kulhydrater som skaber irritation i tarmen).

 

Jeg tilbyder flere forskellige former for vejledningsforløb – KLIK HER FOR AT SE FORLØB & PRISER